De mooiste stranden van Mallorca – dit zijn mijn 5 favorieten

Mallorca is één van mijn favoriete eilanden in Europa. Omdat Nick en ik hier onze eerste vakantie samen vierden, maar ook omdat het gewoon een prachtig eiland is en heel veel te bieden heeft. Maar wat mij toch wel het meest is bijgebleven, zijn de stranden. Van kleine baaitjes, gelegen tussen rotsen, tot aan uitgestrekte stranden die één ding gemeen hadden: kraakhelder en blauw water. In dit artikel vertel ik je wat de mooiste stranden van Mallorca én mijn 5 favorieten zijn.

De eerste dagen van onze vakantie zaten Nick en ik in een Airbnb in de hoofdstad Palma de Mallorca. We hadden vanaf het moment dat we op Mallorca waren een huurauto tot onze beschikking, dus we konden gaan en staan waar we wilden. Op de aankomstdag besloten we nog twee uurtjes op het strand van Palma de Mallorca door te brengen, maar omdat dat strand toch wel een beetje tegenviel, besloten we de volgende dag het buiten de stad te zoeken.

Cala Cap Falcó

Na een half uur richting het westen van het eiland te hebben gereden, kwamen we uit bij Cala Cap Falcó. Althans, ons huurautootje moest eerst een onverharde weg mét flink wat hobbels doorstaan, maar daarna werden we beloond met het meest schattige strandje ooit. Cala Cap Falcó, dus. Het strand ligt tussen twee rotsen in en er is een kleine strandtent aanwezig waarbij je gezellig wat kan eten en drinken, maar ook bedjes kan huren. De dag dat wij er waren lagen er witte pallets met kussens tegen de rotsen aan, hingen er lichtjes en slingers in de bomen en werd er mega relaxte muziek gedraaid. Het pittoreske strandje, het kraakhelder en blauwe water en eigenlijk gewoon de algehele setting deden het hem. We hebben hier heerlijk genoten van een zonnige en warme dag en Cala Cap Falcó is daarom voor mij één van de mooiste stranden van Mallorca.

Portals Vells

De tweede dag dat we wakker werden in Palma de Mallorca, waren we vastbesloten om weer zo’n mooi strandje te vinden als Cala Cap Falcó. En dat lukte, want na ook weer zo’n half uur richting het westen te hebben gereden, kwamen we bij Potals Vells aan. Portals Vells is ook een strandje dat tussen twee rotsen in ligt, maar het is net wat groter en drukker dan Cala Cap Falcó. De strandtent bij Portals Vells is ook een stuk groter, maar toch was het voor ons helaas niet meer mogelijk om een plekje te bemachtigen voor de lunch. Dit omdat alle tafels al waren gereserveerd voor het middaguur. Dus dat is ook meteen iets om in je achterhoofd te houden: ga je een dag naar Portals Vells? Reserveer dan een dag van te voren of diezelfde ochtend een tafeltje voor als je bij de strandtent wilt lunchen. Portals Vells ligt heel afgelegen, dus je kunt niet even snel naar een supermarktje lopen om wat te halen. Natuurlijk kan je wel zelf van te voren eten en drinken mee nemen naar het strand.

Wat ik persoonlijk zo leuk vond aan Portals Vells, was dat het een heel knus en gezellig strand is, waarbij je ook makkelijk kunt wandelen over de rotsen en daarbij een prachtig uitzicht hebt op de kraakhelder en blauwe zee. En op de boten die daar allemaal voor de kust liggen. Het is gewoon een heerlijk strand waar je gemakkelijk heel wat uurtjes op kunt doorbrengen.

mooiste stranden Mallorca

➸ ik schreef eerder al een artikel over de 7 redenen waarom je ooit op vakantie naar Mallorca zou moeten

Platja des Trenc

Na twee nachten te hebben doorgebracht in Palma de Mallorca, was het tijd om naar ons nieuwe Airbnb accommodatie te gaan, die in het midden en iets noordelijker van Mallorca lag. En daarbij lag het iets bekendere en daarom ook toeristische strand Platja des Trenc. Geen klein baaitje gelegen tussen rotsen, maar wel een prachtig uitgestrekt zandstrand met wederom weer kraakhelder en blauw water. Platja des Trenc is een redelijk bekend stand, waardoor het er erg druk was met toeristen, maar uiteindelijk maakte dat eigenlijk helemaal niks uit. Het was namelijk nog steeds hartstikke leuk om een dag daar door te brengen, want het strand zelf was prachtig. En wat ik heel fijn vond, was dat er kluistjes aan de parasol bij het bedje zaten. Daarin konden we onze waardevolle spullen doen en dat zorgde ervoor dat Nick en ik een lange strandwandeling konden maken en de meeste uren van die dag in het water hebben doorgebracht. Oh en dat water was zo heerlijk! Hoever je ook de zee in liep, het bleef ondiep. En het water was ook zo helder, dat het gewoon net een zwembad leek waarin we lagen. Dus: ondanks het feit dat Platja des Trenc inderdaad een heel drukbezocht  strand is, vond ik het toch zeker de moeite waard om hier een dag door te brengen. En ik zeg altijd maar zo: een plek is niet voor niks druk en toeristisch 😉

Platja de Muro

De eigenaresse van ons Airbnb accommodatie tipte ons om een dag naar Platje de Muro te gaan. Net als Platja des Trenc is dit ook een uitgestrekt strand, alleen dan een stuk rustiger. De dag dat wij hier kwamen, waaide het enorm, waardoor de zee ruig was en daardoor echt het tegenovergestelde van onze dag op Platja des Trenc was. Ook was Nick die dag ziek, waardoor we toch niet helemaal van onze dag hebben kunnen genieten. Maar een mooi strand is Platja de Muro zeker. En daarom geef ik hem toch graag mee als tip voor de mooiste stranden van Mallorca.

Cala Sant Vicenç

En last but not least: het meest noordelijke stukje van Mallorca waar Nick en ik zijn geweest is het strand van Cala Sant Vincenç. Cala Sant Vincenç is weer een heel ander soort strand dan alle bovenstaande stranden, maar daarom juist leuk om te benoemen. Via een lange trap langs witte huizen en appartementen loop je naar beneden en om vervolgens uit te komen op een relatief klein en knus strand. Er is geen strandtent aanwezig, maar wel ligbedjes om te huren. Ik vond dit strand bijzonder omdat het tussen rotspartijen, maar ook allemaal mooie witte huizen in ligt. De helft van de tijd was ik dan ook bezig met het maken van foto’s van alle mooie plekjes die rondom het strand lagen.

Zo dan waren dit mijn 5 favorieten van de mooiste stranden van Mallorca. Ik hoop dat als je van plan bent om naar Mallorca te gaan, minstens één van deze stranden zult bezoeken. Alle 5 de standen vond ik prachtig, maar mijn favorietjes waren stiekem toch wel echt Cala Cap Falcó en Portals Vells. Ik vond die stranden zo bijzonder, dat ik alleen daarvoor nog eens terug zou willen naar Mallorca. Ben jij al eens op Mallorca geweest?